HoogOverijssel weerlegt pamflet Flevoland en Lelystad

Lelystad Airport: Ruimte voor uitstel

HoogOverijssel weerlegt pamflet Flevoland en Lelystad

Actiecomité HoogOverijssel heeft met verbazing kennis genomen van de noodkreet waarin de gemeente Lelystad en de provincie Flevoland stellen dat uitstel van de opening van Lelystad Airport in april 2019 uit den boze is.

“Wij zijn verrast over de drammerige en paniekerige toon van het pamflet”, zegt Ben Schrijver, mede-oprichter van HoogOverijssel. “Zo zeggen de Flevolanders bang te zijn dat hun regionale economie helemaal tot stilstand komt als Lelystad Airport later open gaat. Terwijl de Flevolandse economie op volle toeren draait. De werkloosheid daalde er in een paar jaar tijd spectaculair, van bijna 10 procent tot rond het landelijke gemiddelde. Er komt een grote haven, de snelweg A6 wordt verbreed. Lelystad haalt het ene na het andere grote bedrijf zoals Inditex binnen. Kortom, het gaat uitstekend met Lelystad en Flevoland en dat gunnen we ze van harte. Maar intussen gedragen ze zich als het verwendste jongetje van de klas”, aldus Schrijver.

HoogOverijssel roept de Tweede Kamer daarom op om het hoofd koel te houden en nuchter na te blijven denken. Voor Ben Schrijver is het heel simpel. “Flevoland en Lelystad gaan voor hun eigen lokale belang op de korte termijn. Niet fraai, maar het mag. Wij stellen daarom maar de hamvraag. Wil de BV Nederland écht haar nationale groene natuurgordel besmeuren met vlieglawaai en luchtvervuiling? Dit enorme gebied, van Wieringen in Noord-Holland, Gaasterland in Friesland, de Weerribben, het Vechtdal en de Sallandse Heuvelrug in Overijssel tot de Veluwe in Gelderland? Een derde van ons landoppervlak, dat bijna 30 van onze 150 Natura2000-gebieden telt, en niet de kleinste. Streken waar alle Nederlanders, relatief dichtbij huis, een weekend kunnen onthaasten. Wij geloven niet dat we hier met zijn allen de rust willen opofferen om te kunnen vliegen. En als dat wel zo is, laten we dan eerst met elkaar de tijd nemen om hier een fatsoenlijke discussie over te voeren.”

Daarnaast maakt HoogOverijssel zich zorgen over de niet transparante wijze waarop het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat momenteel verder werkt aan het dossier Lelystad Airport. Schrijver: “Sinds de eerste technische briefing, waarin wij onze bevindingen over het MER deelden met de Tweede Kamer, hebben wij als HoogOverijssel niets meer vernomen van het ministerie. We weten niet wat ze nu aan het doen zijn. Er zijn geruchten dat het ministerie werkt aan een “kleintje Lelystad Airport” voor 10.000 vliegbewegingen, dat keurig binnen de milieunormen zou blijven. Maar of het waar is? We bereiden ons maar voor op een kerstkonijn vol nieuwe verrassingen.”

Voor HoogOverijssel staan alle seinen voor een opening van Lelystad Airport in april 2019 op vuurrood. “Gelukkig biedt het regeerakkoord van VVD, CDA, D’66 en ChristenUnie voldoende ruimte voor uitstel. Een meer dan verstandige keuze”, besluit Schrijver.

HoogOverijssel heeft de uitspraken en constateringen die Lelystad en Flevoland doen in hun pamflet van 9 december 2017 “Waarom tijdige opening Lelystad Airport (LEY) noodzakelijk is en wat de consequenties zijn als dat niet gebeurt op een rij gezet en van commentaar voorzien” geanalyseerd en één op één van tegenargumenten voorzien.

Onderstaand ziet u daarvan het resultaat.

Lees hier het bewuste Pamflet