Stichting HoogOverijssel : klaar voor juridische procedure laagvliegroutes

Met de oprichting van deze stichting is Actiecomité HoogOverijssel klaar voor een gang naar de rechter. Daar voelt zij zich toe genoodzaakt, omdat de overheid nu niet uit eigen beweging wil meewerken aan een verhoging van de geplande vliegroutes van en naar Lelystad Airport.

In 2019 opent Lelystad Airport de deuren voor grote passagiersvliegtuigen. Op termijn zullen er jaarlijks 45.000 vliegbewegingen plaatsvinden op deze nieuwe luchthaven, die bedoeld is om vakantievluchten over te nemen van Schiphol.

Over de vliegroutes van en naar Lelystad is grote onrust ontstaan in delen van Overijssel en Friesland. Deze routes liggen behoorlijk laag, omdat vliegtuigen niet door het luchtruim van Schiphol mogen vliegen. Overigens mogen alleen Lelystad vliegtuigen hier niet vliegen. Vliegtuigen van- en naar andere vliegvelden vliegen allemaal in het hogere luchtruim.

Actiecomité HoogOverijssel kwam per toeval achter deze laagvliegroutes en trok in januari van dit jaar stevig aan de bel. Inmiddels zijn de provincies Overijssel en Fryslân, net als de gemeenten onder de vliegroutes bij het initiatief aangesloten. Allemaal maken ze zich ernstige zorgen en pleiten voor hogere vliegroutes. Het Rijk heeft inmiddels toegezegd de indeling van het luchtruim te gaan veranderen, maar pas ruim nadat Lelystad open is.

En daarom gaat HoogOverijssel naar de rechter. Gea de Wit-Verwey uit Hoonhorst, woordvoerder van HoogOverijssel: “We zijn de afgelopen maanden in gesprek getreden met staatssecretaris Dijksma, maar ook met de Luchtverkeersleiding en de militaire luchtverkeersleiders. Wat die luchtverkeersleiders betreft; die zien ons plan wel zitten. Mevrouw Dijksma ook, maar pas op langere termijn. Ze wil beginnen met vliegen op lage hoogte. Wij zijn bang dat het kwaad dat al geschied is. Daarom pleiten wij ervoor om deze zaak meteen goed te regelen. Wij zijn niet principieel tegen Vliegveld Lelystad maar dan wel met de minst mogelijke overlast””

Wim Liesker uit Ossenzijl, ook van HoogOverijssel woont in het prachtige en stille natuurgebied van Weerribben/Wieden: “wij willen niet dat het Rijk deze poort naar Lelystad nu al open zet. het ministerie ziet zelf ook in dat de routes hoger kunnen. Dan moet ze dat ook meteen doen. Zo niet, dan zien we elkaar bij de rechter.”

De leden van HoogOverijssel achten zich verre van kansloos in een procedure tegen de staat. “Het dossier Lelystad Airport staat bol van de fouten”, zegt Ben Schrijver uit Lemelerveld, eveneens lid van HoogOverijssel. “Ten eerste heeft het Rijk de gebieden waar de vliegroutes boven zijn gelegd, nooit geïnformeerd. Ze hebben dat gedaan in de gemeenten Zwolle, Kampen en Zwartewaterland, maar verder nergens. En al helemaal niet in Friesland. Dat is een grof schandaal. De meeste mensen die hier straks mee te maken krijgen, weten nu nog steeds niet wat ze boven hun hoofd hangt. Wij hebben becijferd dat 21 procent van het grondgebied van Overijssel, Drenthe, Friesland en Gelderland te maken krijgt met forse geluidsoverlast. Bij elkaar honderdduizenden mensen.”

Leon Adegeest uit Dalfsen en bestuurslid van de Stichting denkt ook dat HoogOverijssel sterk staat. “Als je het dossier Lelystad doorneemt, leer je al snel hoe men heeft geprobeerd Overijssel en Friesland vanaf het begin buitenspel te zetten. In de eerste aanvraag uit 2013 waren de routes heel anders gepland dan nu. Dit is tijdens het proces, na mogelijkheid van indienen van zienswijzen, nog gebeurd. Het Rijk maakt tot nog toe een erg zwakke indruk in het dossier Lelystad Airport. Hier in de regio zijn de laatste tijd veel vragen gesteld aan staatssecretaris Dijksma, vooral over de vlieghoogte. Maar de ene keer antwoordt men dat vliegtuigen op 4.000 voet boven Dalfsen gaan vliegen, en de andere keer op 6.000 voet. Adegeest roept Overijsselaars, Friezen, Drenten en sympathisanten daarom op om HoogOverijssel te ondersteunen. “Het liefst financieel. We gaan een procedure voeren, maar die kan lang gaan duren en kost natuurlijk geld. Alle beetjes zijn welkom. Want die vliegroutes boven Overijssel kunnen niet alleen hoger, ze moeten ook veel hoger.”

 

Voor een bijdrage aan de kosten voor acties en juridische procedures:

Bankrekening nr.   NL17 RABO 0319 0997 76  t.n.v. Stichting HoogOverijssel.

Ons mailadres: info@stichtinghoogoverijssel.nl Zie ook: www.hoogoverijssel.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie