Wat hangt Overijssel boven het hoofd

Binnenkort het laatste nieuws over het gesprek dat enkele bestuurders uit Overijssel hebben gehad met demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma I&M.

Middels factsheets zullen de meest recente feitelijkheden bekend worden gemaakt.

 

 

Al vele jaren is er sprake van dat Vliegveld Lelystad uitgebreid wordt. Er zijn verschillende varianten voor aanvliegroutes genoemd en er zijn af en toe artikelen in de krant geweest. Maar het werd nooit zo concreet dat iemand zich geroepen voelde actie te ondernemen.
Je denkt: het zal wel meevallen. Je denkt: ze leggen toch geen vliegroutes over een woonplaats. Je denkt: dat kunnen ze toch niet maken. Maar… het gaat wèl gebeuren. Die routes komen wèl over de woonplaatsen, of rakelings erlangs. En de plannenmakers vragen helemaal niet om je mening.

In het plaatje ziet u de voorgestelde vlieghoogtes. U leest het als het ware van rechts naar links. De vliegtuigen komen op 6000 ft hoogte (dat is minder dan 2 km) aanvliegen vanuit het Oosten. Indien het druk is draaien ze één of meerdere rondjes in een grote cirkel rond Hellendoorn en de Sallandse Heuvelrug om in het slechtste geval af te dalen naar 3000 ft (dat is minder dan 1 km). Dat draaien ziet u in het volgende plaatje rechtsonder, dat zijn die lussen. In het geval dat de wachtruimte gebruikt wordt gaan ze op 1 km of nog lager verder het Vechtdal in, in de richting van Zwolle.

Feiten

  • 45.000 vluchten in 2025
  • 50 vliegtuigen per dag over Salland
  • 10 vliegtuigen per dag over de kop van Overijssel
  • Start om 06:00 uur
  • Eindigen 23:00, bij drukte om 24:00 uur

Waar?
De afgelopen jaren is geen Overijsselse provincie- of gemeentebestuurder ingelicht over de komst van deze laagvliegroutes. Ook aan de Alderstafel, waarin vertegenwoordigers van de luchtvaart en omwonenden nadenken over onder meer vliegroutes, waren de gemeenten en inwoners van Overijssel niet uitgenodigd.
Groen= aanvliegroute (gaat onder vertrekroute door)
Rood =vertrekroute (stijgt snel om boven de aanvliegroute te komen)
(Nijverdal, Haarle, Luttenberg, Lemelerveld, Hoonhorst/ Dalfsen, Zwolle, Zwartewaterland wordt de meest gebruikte route! 75% van het aanvliegend verkeer.)

veule leger mut höger

Geplande wachtgebieden: boven gemeente Steenwijkerland en boven de Sallandse Heuvelrug.

acties

Wat voor acties ondernemen we?

voorstel

Wat is het betere voorstel?