Wat is het betere plan

Het zal zeer moeilijk zijn om de plaats van de routes nog te beïnvloeden. En als actiegroep hebben we ook niet de wens om het probleem naar andere gebieden en naar andere mensen te verschuiven.
Maar: de aanvliegroutes MOETEN OMHOOG. En ze KUNNEN omhoog.
Want een vliegtuig dat hoger vliegt veroorzaakt veel minder overlast. De lucht recht boven ons zit nu al vaak tjokvol met vliegtuigen die hoger dan 5 kilometer vliegen. En dat is helemaal geen probleem, daar hebben we geen last van. De hoogte maakt heel veel verschil.
Luchtvaartdeskundigen hebben een heel helder plan gepresenteerd voor een betere indeling van het luchtruim. Het is een heel goed doortimmerd plan, waarin de vliegtuigen op veel grotere hoogte aanvliegen en geleidelijk dalen waardoor er aanzienlijk minder lawaaioverlast is. Het plan is erg goed ontvangen door de autoriteiten, maar dat wil nog niet zeggen dat er iets mee gebeurt.

DAT is het plan waar we voor “vechten” als actiegroep. De aanvliegroutes MOETEN OMHOOG. En ze KUNNEN omhoog. Dat levert op:

  • Voor de inwoners: veel minder herrie op de grond
  • Voor de inwoners: schonere lucht
  • Voor piloten en passagiers: minder gevaar voor botsingen met vogels
  • Voor luchtvaartmaatschappijen: naar schatting 8% lager brandstofverbruik (hoger vliegen kost relatief minder brandstof). En: hogere snelheid.

 

Het plan in één plaatje:

Hieronder ziet u het in een plaatje uit de presentatie van een luchtvaartdeskundige. (u kunt erop klikken om het te vergroten)
U leest het als het ware van rechts naar links. De vliegtuigen komen vanuit het oosten aanvliegen.
De bovenste rode streeplijn geeft de huidige, geplande route aan als het niet druk is (6000 ft oftewel een kleine 2 km)
De onderste rode streeplijn geeft de huidige, geplande route aan als het WEL druk is en de wachtruimte in gebruik is (3000 ft oftewel minder dan 1 km)
De blauwe streeplijn geeft aan wat de voorgestelde hoogtes zijn. En de groene pijl is wat het verbeterde plan oplevert: WINST