Groen Links deelt onze zorgen

Groen Links deelt onze zorgen.

Hieronder de inhoud van de mail die Suzanne Kröger, lid Tweede Kamer, naar bezorgde burgers stuurt:

Al 1287 stuks beantwoord, maar elke minuut stromen nog steeds emails binnen van mensen die zich terecht zorgen maken over de plannen voor #LelystadAirport.

Dit schreef ik hen:

“In de afgelopen weken ben ik overspoeld met e-mails over de plannen rond vliegveld Lelystad. Ik deel uw zorgen volledig. Wat GroenLinks betreft is het een zeer slecht plan om een nieuw vliegveld voor 45,000 vluchten te openen waar mens, milieu en klimaat de dupe van worden. De laagvliegroutes over de Veluwe, over Zwolle en over vele andere gemeenten in Gelderland, Overijssel en Friesland gaan ten koste van honderduizenden mensen.

Gisteren hebben we in de Tweede Kamer hierover een debat gevoerd met de staatssecretaris. Helaas wil zij de plannen doorzetten zodat de nieuwe luchthaven op 1 april 2019 open kan. Wat GroenLinks maken we een pas op de plaats. Zoals de Luchtverkeersleiding al heeft gezegd: ons luchtruim is erg vol. Eigelijk zou je eerst het luchtruim moeten herindelen voordat je extra routes toevoegt. Dat klinkt erg logisch: de plannen voor Lelystad in de ijskast, en eerst een goede herindeling van het luchtruim.

Ook wil GroenLinks dat de impact op mens en milieu goed onderzocht wordt. De laagvliegroutes moeten meegenomen worden in de Milieu- en Effect Rapportage, maar ook de economische impact op de regio moet onderzocht. Wij willen een extra veiligheidsanalyse, aangezien experts waarschuwen voor een verhoogde risico op botsingen met vogels op de laagvliegroutes. De komende week praat de Kamer weer verder, en zal ik namens GroenLinks deze voorstellen doen.

Waarom wordt er zo’n haast gemaakt met dit nieuwe vliegveld? De staatssecretaris en de partijen die nu aan het formeren zijn zeggen: Schiphol is vol en er is een grote vraag naar vliegtickets. En dat klopt. Vliegverkeer is in de afgelopen jaren enorm toegenomen met alle gevolgen van dien: groeiende CO2-uitstoot, geluidsoverlast voor bewoners maar ook steeds grotere gezondsheidsrisico’s door fijnstofuitstoot. Schiphol loopt nu tegen de grenzen aan van wat fysiek mogelijk en veilig is, maar de grenzen voor omwonenden en het klimaat waren al veel eerder bereikt.

We moeten wat mij betreft naar een andere kijk op luchtvaart. In plaats van extra vliegvelden openen waar nog meer prijsvechters met elkaar kunnen concurreren voor de laagste prijs, keuzes maken over wat voor een luchtvaart we willen op Schiphol. Dat betekent bijvoorbeeld wél transatlantische vluchten, maar niet zestig keer per dag naar Londen. Wij pleiten voor betere treinverbindingen tussen Schiphol en bestemmingen binnen Europa, zodat veel korte afstandsvluchten overbodig worden. Als je binnen vier uur met de trein in hartje Londen kan staan, waarom dan nog vliegen?

Vliegtickets hebben op dit moment geen reële prijs. Iedereen weet dat als je voor drie tientjes naar Barcelona vliegt, dat dat eigenlijk niet klopt. Op vliegtickets zit geen btw, op treintickets wel. Er wordt geen belasting geheven op kerosine, en sommige prijsvechters kunnen zulke goedkope tickets aanbieden omdat de arbeidsomstandigheden van het personeel onder de maat is. De (internationale) luchtvaart is een race-to-the-bottom geworden. Alleen met een overheid die durft te sturen luchtvaart die bijdraagt aan het welzijn en de welvaart van Nederland lossen we dit op.

De groei van Schiphol of Lelystad gaat niet om het verplaatsen van de route, maar om de vraag hoe we de toekomst luchtvaart zien, als we klimaat, mens en milieu serieus nemen.

Ik dank u nogmaals zeer voor uw email en betrokkenheid, en ik zal mijn uiterste best doen in de Kamer om er voor te zorgen dat de plannen voor Lelystad Airport niet door denderen.

Groet,

Suzanne Kröger
Tweede Kamerlid Groenlinks

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie