Voorpagina Telegraaf: Versnelde groei Lelystad Airport
Reportage Telegraaf: Groei splijt luchtvaart
Met verbijstering lezen wij in de Telegraaf van 19 juni 2017 dat I&M na de opening van Lelystad Airport op 1 april 2019 binnen een jaar wil doorgroeien naar 25.000 vliegbewegingen.
Deze mededeling staat haaks op het Factsheet Lelystad dat het ministerie publiceerde op 11 mei: maximaal 10.000 vliegbewegingen in 2023. Waarom niet meer dan 10.000 bewegingen? Omdat meer bewegingen, aldus onze eigen
Na contact met het Ministerie blijkt nu dat het bericht in de Telegraaf niet klopt en dat onverkort wordt vastgehouden aan “10.000”. We vragen ons derhalve af waar De Telegraaf deze berichtgeving op baseert.
Actiecomité HoogOverijssel en Laagvliegroutes NEE (Friesland) hebben goede argumenten tegen de geplande vliegroutes Lelystad. Wij vinden dat de routes vanaf het begin naar een maximale vlieghoogte moeten. Bij de huidige plannenmakerij wordt immers geen gebruik gemaakt van het onbenutte luchtruim dat zich boven de 6000 voet uitstrekt. Je mag verwachten dat Lelystad, als nieuw te openen vliegveld, zich houdt aan moderne richtlijnen. Dat houdt in: maximale veiligheid, minimale overlast. Het omgekeerde gebeurt echter: minimale veiligheid en maximale overlast.
Onder het motto “Kan Hoger – Moet Hoger” blijven wij ons inzetten voor een veilig en leefbaar Nederland.
Actiecomité HoogOverijssel en Laagvliegroutes NEE (Friesland)
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.