Wat hangt ons boven het hoofd?

Al vele jaren is er sprake van dat Vliegveld Lelystad uitgebreid wordt. Er zijn verschillende varianten voor aanvliegroutes genoemd en er zijn af en toe artikelen in de krant geweest. Maar het werd nooit zo concreet dat iemand zich geroepen voelde actie te ondernemen.
Je denkt: het zal wel meevallen. Je denkt: ze leggen toch geen vliegroutes over een woonplaats. Je denkt: dat kunnen ze toch niet maken.

Maar… het gaat wèl gebeuren. Die routes komen wèl over de woonplaatsen, of rakelings erlangs. En de plannenmakers vragen helemaal niet om je mening.

Hoogte van de aanvliegroutes in het huidige luchtruim- ontwerp

In het plaatje ziet u de voorgestelde vlieghoogtes. U leest het als het ware van rechts naar links. De vliegtuigen komen op 6000 ft hoogte (dat is minder dan 2 km) aanvliegen vanuit het Oosten. Indien het druk is draaien ze één of meerdere rondjes in een grote cirkel rond Hellendoorn en de Sallandse Heuvelrug om in het slechtste geval af te dalen naar 3000 ft (dat is minder dan 1 km). Dat draaien ziet u in het volgende plaatje rechtsonder, dat zijn die lussen. In het geval dat de wachtruimte gebruikt wordt gaan ze op hooguit 1 km verder het Vechtdal in, in de richting van Zwolle.

Gallery with ID 2 doesn't exist.

Hoeveel?

  • 45.000 vluchten in 2025
  • 50 vliegtuigen per dag over Salland
  • 10 vliegtuigen per dag over de kop van Overijssel
  • Start om 06:00 uur
  • Eindigen 23:00, bij drukte om 24:00 uur

 

Wanneer?

De vluchten starten om 06:00 uur ’s morgens!
De vluchten eindigen om 23:00 uur! Bij drukte om 24 uur.
Bij vertraging en/of drukte eindigen de vluchten uiterlijk om 24:00 uur!

En bij verdere groei ook ’s nachts?

Doordat de plannenmakers nog geen definitieve routes en vlieghoogtes hebben gepubliceerd, kunnen de inwoners van Overijssel nog voor hele nare feiten komen te staan. De gemeenten en inwoners van Overijssel zijn gepasseerd door de overheid en door de Alderstafel Lelystad. De Overijsselse gemeenten dus ook, want ook die zijn niet geïnformeerd.

Waar?

Luchtverkeersleiding Nederland houdt de vliegroutes tot op de dag van vandaag stil. De afgelopen jaren is geen Overijsselse provincie- of gemeentebestuurder ingelicht over de komst van deze laagvliegroutes. Ook aan de Alderstafel, waarin vertegenwoordigers van de luchtvaart en omwonenden nadenken over onder meer vliegroutes, waren de gemeenten en inwoners van Overijssel niet uitgenodigd.

Groen= aanvliegroute (gaat onder vertrekroute door)
Rood =vertrekroute (stijgt snel om boven de aanvliegroute te komen)

(Nijverdal, Haarle, Luttenberg, Lemelerveld, Hoonhorst/ Dalfsen, Zwolle, Zwartewaterland wordt de meest gebruikte route! 75% van het aanvliegend verkeer.)

Gallery with ID 6 doesn't exist.