20 november 2017
Image is not available

DIT KUN JE DOEN:

Elk bedrag is welkom.
Steun Stg. HoogOverijssel !

Meer informatie >>

Elk bedrag is welkom.
Steun Stg. HoogOverijssel !

Meer informatie >>

Elk bedrag is welkom.
Steun Stg. HoogOverijssel !

 
Meer informatie >>

RED OVERIJSSEL

HET IS NOG NIET TE LAAT !

Image is not available
RED OVERIJSSEL

HET IS NOG NIET TE LAAT !

Image is not available
RED OVERIJSSEL

HET IS NOG NIET TE LAAT !

Image is not available
RED OVERIJSSEL

HET IS NOG NIET TE LAAT !

Arrow
Arrow
Slider

Wachtgebieden

Twee wachtgebieden

Boven Overijssel komen twee wachtruimten voor vliegtuigen die niet direct op Lelystad Airport kunnen landen.
Dit kan gebeuren wanneer twee vliegtuigen tegelijk Nederland binnen vliegen (1 uit het Noorden en 1 uit het Zuiden). Dan kunnen ze niet allebei tegelijk op de landingsbaan van Lelystad aanvliegen.

De verkeersleiding zal één van de twee vliegtuigen vragen een cirkel te draaien om even te wachten.
Dit gebeurt in de wachtruimten boven Hellendoorn (83% van het verkeer komt uit het Zuiden en Oosten) of boven Steenwijkerland (17% van de vluchten komt uit het Noorden en Westen).

Wachthoogte en wijze waarop de wachtruimte gebruikt wordt

Deze vliegtuigen zullen wachten op 6000 voet (dat is tussen de 1500 – 1900 meter).
Bij slecht weer kunnen vliegtuigen soms wel een uur lang cirkels draaien terwijl zij op beter zicht wachten.

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu vertelt ons echter, dat deze wachtcirkels maar een paar keer per jaar gebruikt gaan worden.
De onvoorspelbaarheid van de drukte op Schiphol wordt verplaatst naar Lelystad. Wat betekent dat voor deze inschatting van het Ministerie van I&M en de voorspelbaarheid van het gebruik van de wachtruimten?

Echter, de CLSK (militaire luchtverkeersleiding) heeft al aangegeven dat ze bij drukte niet van plan zijn zozeer de wachtruimtes te gaan gebruiken maar de vliegtuigen gaan vectoren, dat wil zeggen kriskras over het gebied laten vliegen. Dan heeft iedereen er last van.

Het milieu

U kunt zich vast voorstellen wat het vliegtuiglawaai betekent voor onze schitterende en kwetsbare natuurgebieden zoals het Vechtdal, de Sallandse Heuvelrug en de Weerribben-Wieden. Om nog maar niet te spreken van milieuvervuiling en effecten op dieren zoals vogels.

De wachtgebieden in beeld

Uw eigen situatie bekijken: klik hier

Kies links in het menu onder “basiselementen” wachtgebied Hellendoorn of wachtgebied Steenwijk.
In de Google Maps kaart die na het klikken wordt geopend kunt u alles in detail bekijken.
Ga met de muis in de cirkel van het wachtgebied staan en gebruik de muisscroll om de kaart te vergroten.


Uw eigen situatie bekijken: klik hier

Kies links in het menu onder “basiselementen” wachtgebied Hellendoorn of wachtgebied Steenwijk.
In de Google Maps kaart die na het klikken wordt geopend kunt u alles in detail bekijken.
Ga met de muis in de cirkel van het wachtgebied staan en gebruik de muisscroll om de kaart te vergroten.