23 september 2017
Image is not available
RED OVERIJSSEL

HET IS NOG NIET TE LAAT !

Image is not available
RED OVERIJSSEL

HET IS NOG NIET TE LAAT !

Image is not available
RED OVERIJSSEL

HET IS NOG NIET TE LAAT !

Image is not available
RED OVERIJSSEL

HET IS NOG NIET TE LAAT !

Arrow
Arrow
Slider

Wat hangt ons boven het hoofd?

In 2015 heeft de regering besloten de Luchthaven Lelystad uit te breiden.
De nieuwe luchthaven zal vanuit alle Europese windstreken aangevlogen gaan worden, ook over Overijssel.
De definitieve aanvliegroutes zijn inmiddels bekend gemaakt.
Er zal op de meeste plaatsen in de Kop van Overijssel, Salland en het Vechtdal op een hoogte van 6000 voet (1500-1800 meter) over Overijssel gevlogen gaan worden.

En ………    het gaat wèl gebeuren:
Vliegroutes over of vlak langs woonplaatsen
Opoffering van de laatste stiltegebieden in Nederland

De vluchten starten op 1 april 2019. In het begin 15 vluchten per dag, maar na 2023 worden het er meer, tot wel 50 vluchten per dag, soms wel 7 per uur!!!

De bevolking en gemeentebestuurders van Overijssel waren niet geïnformeerd over deze toekomstige laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport boven Overijssel.

Ook aan de Alderstafel, waarin vertegenwoordigers van de overheid, de luchtvaart en omwonenden nadenken over onder meer de vliegroutes, waren de Overijsselse gemeenten en inwoners niet uitgenodigd.
Het Provincie bestuur van Overijssel heeft zich aan de Alderstafel door de provincie Gelderland laten vertegenwoordigen.
Hierdoor zijn de gemeenten en de inwoners van Overijssel eind 2016 plots verrast door de voorstellen.

Actiecomite Hoogoverijssel vreest voor de gevolgen van de laagvliegroutes voor mens en natuur:

  • Welke geluidsoverlast in aantallen decibels betekent dat op recreatieplaatsen als campings, bungalowparken en natuurterreinen?
  • Het einde van de laatste stiltegebieden: Weerribben-Wieden, Sallandse Heuvelrug, de bossen van de Hoge Veluwe
  • Wat is de extra stikstofdepositie op de Sallandse Heuvelrug en andere natuur- en landbouwgebieden?
  • Waarom wordt in de huidige plannen het hogere, nu nog onbenutte luchtruim niet gebruikt?

Gebruik maken van het hogere onbenutte luchtruim
Dat geeft minder overlast voor iedereen onder de vliegroutes !
Dat is ons betere plan

Onze deskundigen hebben veel informatie verzameld. Informatie die we op deze website met u willen delen of op een publieksbijeenkomst bij u in de buurt.

De definitieve vliegroutes zijn inmiddels bekend. En onze vrees is waarheid geworden, ze zijn onveilig, ongewenst en onnodig laag.

Daarom blijft actie onverminderd noodzakelijk.

Feiten

  • 10.000 vluchten per jaar tot 2023, daarna meer
  • 45.000 vluchten per jaar is voorlopig het einddoel
  • 50 vliegtuigen per dag over Salland
  •  7  vliegtuigen per uur kan zomaar voorkomen
  • 10 vliegtuigen per dag over de kop van Overijssel
  • Start om 06:00 uur
  • Eind 23:00, bij drukte om 24:00 uur

Routes en Wachtgebieden

Routes

De foto’s hieronder laten zien wat ons te wachten staat.

Klik op een foto voor een grote afbeelding en de toelichting.

Wachtruimtes

Boven Overijssel komen twee wachtruimten voor vliegtuigen die niet direct op Lelystad Airport kunnen landen.
Dit kan gebeuren wanneer twee vliegtuigen tegelijk Nederland binnen vliegen (1 uit het Noorden en 1 uit het Zuiden). Dan kunnen ze niet allebei tegelijk op de landingsbaan van Lelystad aanvliegen.

De verkeersleiding zal één van de twee vliegtuigen vragen een cirkel te draaien om even te wachten.
Dit gebeurt in de wachtruimten boven Hellendoorn (83% van het verkeer komt uit het Zuiden en Oosten) of boven Steenwijkerland (17% van de vluchten komt uit het Noorden en Westen).

Meer lezen over de wachtgebieden? klik hier

Uw eigen situatie bekijken

Wilt u weten hoe uw situatie eruit gaat zien?
Klik dan op de link hieronder en kies links in het menu de gewenste route/baan ga met de muis op de gewenste plek op de kaart staan. Met de muisscroll kan de kaart vergroot worden zodat alles in detail bekeken kan worden.

Uw eigen situatie bekijken?  klik hier