Wachtgebied Lochem
Boven Overijssel komt één wachtruimte voor vliegtuigen die niet direct op Lelystad Airport kunnen landen.
Dit kan gebeuren wanneer twee vliegtuigen tegelijk Nederland binnen vliegen (1 uit het Noorden en 1 uit het Zuiden). Dan kunnen ze niet allebei tegelijk op de landingsbaan van Lelystad aanvliegen.
De verkeersleiding zal één van de twee vliegtuigen vragen een cirkel te draaien om even te wachten.
Dit gebeurt in de wachtruimten boven Lochem.
Wachthoogte en wijze waarop de wachtruimte gebruikt wordt
Deze vliegtuigen zullen wachten op FL 090 (dat is 2700 meter).
Bij slecht weer kunnen vliegtuigen soms wel een uur lang cirkels draaien terwijl zij op beter zicht wachten.
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu vertelt ons echter, dat deze wachtcirkel maar een paar keer per jaar gebruikt zal worden.
De onvoorspelbaarheid van de drukte op Schiphol wordt verplaatst naar Lelystad. Wat betekent dat voor deze inschatting van het Ministerie van I&M en de voorspelbaarheid van het gebruik van de wachtruimte?
Echter, de CLSK (militaire luchtverkeersleiding) heeft al aangegeven dat ze bij drukte niet van plan zijn zozeer de wachtruimte te gaan gebruiken maar de vliegtuigen laten vectoren, dat wil zeggen kriskras over het gebied laten vliegen. Dan heeft iedereen er last van.
Het milieu
U kunt zich vast voorstellen wat het vliegtuiglawaai betekent voor onze schitterende en kwetsbare natuurgebieden zoals het Vechtdal, de Sallandse Heuvelrug en de Weerribben-Wieden. Om nog maar niet te spreken van milieuvervuiling en effecten op dieren zoals vogels.
Het wachtgebied in beeld
Uw eigen situatie bekijken: klik hier
Kies links in het menu onder “3 km contouren” wachtgebied Lelystad 3km contour.
In de Google Maps kaart die na het klikken wordt geopend kunt u alles in detail bekijken.
Ga met de muis in de cirkel van het wachtgebied staan en gebruik de muisscroll om de kaart te vergroten.
Wachtgebied Lochem
