19 maart 2024
Slider Homepage nieuw
Image is not available

DIT KUN JE DOEN:

DIT KUN JE DOEN:

DIT KUN JE DOEN:

Elk bedrag is welkom.
Steun Stg. HoogOverijssel !

Meer informatie >>

Elk bedrag is welkom.
Steun Stg. HoogOverijssel !

Meer informatie >>

Elk bedrag is welkom.
Steun Stg. HoogOverijssel !

 
Meer informatie >>

RED OVERIJSSEL

HET IS NOG NIET TE LAAT !

HET IS NOG NIET TE LAAT !

HET IS NOG NIET TE LAAT !

Slider Homepage nieuw - copy - copy - copy
Image is not available
RED OVERIJSSEL

HET IS NOG NIET TE LAAT !

Home slide 02-08-18

LELYSTAD AIRPORT

LELYSTAD AIRPORT

LELYSTAD AIRPORT

Geluidsoverlast
Fijnstof
Vogelbotsingen
Economische schade

Geluidsoverlast
Fijnstof
Vogelbotsingen
Economische schade

Geluidsoverlast
Fijnstof
Vogelbotsingen
Economische schade

previous arrow
next arrow

Het betere plan

Als actiegroep hebben we niet de wens om het probleem naar andere gebieden en naar andere mensen te verschuiven, maar

De aanvliegroutes MOETEN OMHOOG en ze KUNNEN omhoog

Hoogoverijssel heeft met behulp van luchtvaartdeskundigen een helder plan gepresenteerd voor een betere indeling van het luchtruim. Het is een goed doortimmerd plan, waarin de vliegtuigen op veel grotere hoogte aanvliegen en geleidelijk dalen (continuous decent approach) waardoor er aanzienlijk minder lawaaioverlast is en minder gevaar voor het beschadigen van onze natuur.

Dat is HET PLAN waar we als actiegroep voor “VECHTEN”

Uit gesprekken met de Luchtverkeersleiding van de militairen en Luchtverkeersleiding Nederland  is gebleken dat er veel steun is voor ons plan.

Dit levert ons plan op:

  • Voor de inwoners: veel minder herrie op de grond
  • Voor de inwoners: schonere lucht
  • Voor piloten en passagiers: minder gevaar voor botsingen met vogels
  • Voor luchtvaartmaatschappijen: naar schatting 8% lager brandstofverbruik (hoger vliegen kost relatief minder brandstof).

Het betere plan in beeld

U leest van rechts naar links. De vliegtuigen komen vanuit het oosten aanvliegen.

De rode stippellijn geeft de huidige, geplande route aan van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De vliegtuigen komen links over de Duitse grens en zakken over Twente naar 6000 voet (1,8 km) nabij Lemelerveld, daarna zakken de vliegtuigen verder tot 4000 voet (bij gebruik baan 5) over Hoonhorst en Zwolle Noord.

De blauwe stippellijn geeft de door Hoogoverijssel voorgestelde hogere route aan in het onbenutte luchtruim boven Overijssel.

De dikke groene pijl is wat het verbeterde plan oplevert: WINST in hoogte en dus minder geluid !

 

 

 

Waarom  laagvliegen voor alle partijen een foute keuze is

Niet alleen voor de inwoners is laag vliegen de verkeerde keuze

  • Hoe lager een vliegtuig vliegt, hoe groter de luchtweerstand.
  • Daardoor is meer vermogen nodig om met dezelfde snelheid te kunnen vliegen.
  • Tevens verbruikt een straalmotor meer kerosine wanneer lager dan optimaal gevlogen wordt. Dit verbruik is 3% hoger bij een 4000 ft (1333 m) lagere hoogte maar al ruim 8% bij een 8000 ft (2666 m) lagere hoogte!
  • Meer vermogen op een lagere hoogte betekent ook meer geluid! Zeker wanneer horizontaal gevlogen wordt in plaats van een daalpatroon.
  • Idealiter wordt er volgens een continu daalpatroon aangevlogen, afhankelijk van het vliegtuigtype kan je op 30 nm (55 km) van het vliegveld op 7500 ft (ca. 2500 m) tot 10000 ft (3333 m) zitten. Dus niet op 3000 (1000 m) – 6000 ft (2000 m)!
  • Hoe lager er gevlogen wordt, des te meer kans er is op een vogelaanvaring! De meeste vogels vliegen in de onderste “thermische” luchtlaag. Het Overijsselse Vechtdal kent een grote populatie roofvogels en Ooievaars die in het beoogde luchtruim vliegen.